tisdag 26 januari 2010

Latin

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
- Allt som sägs på latin låter djupsinnigt


Absentem laedit, qui cum ebrio litigat
- Den som grälar med en berusad, skadar en frånvarande

Per aspera ad astra
- Genom svårigheter, mot stjärnorna

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
- Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Audiatur et altera pars
- Låt även den andra parten bli hörd

Barba non facit philosophum
- Skägget gör inte filosofen

Beatus, qui prodest, quibus potest
- Lycklig den, som hjälper alla han kan

Carpe diem
- Fånga dagen

Crea diem
- Skapa dagen

Cibi condimentum est fames
- Hungern är den bästa kryddan

De gustibus non est disputandum
- Om tycke och smak bör man ej tvista

Diem perdidi
- Jag har förlorat en dag
(Sägs ha yttras av Kejsar Titus när han en kväll märkte att han den dagen inte gjort någon god gärning)


Donec eris felix multos numerabis amicos
- Så länge som du är lycklig har du många vänner

Et ipsa scientia potestas est
- Kunskap är makt

Fas est ab hoste doceri
- Man bör lära sig även av sina fiender

Fiat justitia, pereat mundus
- Vare rättvisa, om så jorden går under

Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas
- Tro, hopp och kärlek, och störst av dem är kärleken

Gratior est solito post maxima nubila Phoebus, post inimicitias clarior est amor
- Klarare än annars skiner solen efter täta moln, klarare lyser kärleken efter strid
(Ursprunget till ordspråket "efter regn kommer solsken")


Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo
- Droppen urholkar stenen, inte genom sin kraft, utan genom att ständigt falla

Iuvenis et magnificus miles sum fidem mihi habens vitam persequor
- Ung och stolt, jag är en krigare. Med tron på mig går livet vidare

Liberae sunt nostrae cogitationes
- Våra tankar är fria

Maior e longinquo reverentia
- På avstånd är allt vackert

Mater artium necessitas
- Nöden är uppfinningarnas moder

Natura non facit saltus
- Naturen gör inga språng

Non fui, fui, non sum, non curo
- Jag fanns inte, jag fanns, jag finns inte längre, jag bryr mig inte
(Brukar förkortas NFFNSNC på gravstenar)


Non ut edam vivo, sed ut vivam edo
- Jag lever inte för att äta utan äter för att leva

Non vitae sed scholae discimus
- Vi lär oss för klassrummet, inte för livet

Omnia mea mecum porto
- Allt som är mitt, bär jag med mig

Pax melior est quam iustissimum bellum
- Fred är bättre än de rättfärdigaste av krig

Post cenam non stare sed mille passus meare
- Vila inte efter maten utan promenera en kilometer

Quidquid discis, tibi discis
- Vad du än lär dig, lär dig det för din egen skull

Qui rogat, non errat
- Den som frågar har inte fel

Repetitio est mater studiorum
- Upprepning är inlärningens moder

Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
- Även om du hade tio tungor, borde du hålla dom stilla

Silent leges inter arma
- Under krig tiger lagarna

Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
- Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död

Vinum et musica laetificant cor
- Vin och musik glädjer hjärtat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar